Onze geschiedenis

Ontdek de geschiedenis van KGM door de jaren heen

Ons verhaal

Met 70 jaar ervaring in de autofabricage is het geen wonder dat KGM zo snel groeit in België. Vanaf het bescheiden begin in de Ha Dong-Hwan Motor werkplaats in 1954, blijft KGM zich ontwikkelen en loopt nu voorop met een reeks bekroonde voertuigen. De kennis en ervaring die is opgedaan in meer dan 65 jaar productie is de reden waarom alle voertuigen in het assortiment een uitgebreide garantie van 5 - of 7 jaar hebben.

Het KGM-assortiment staat bekend om de hoge bouwkwaliteit, gekoppeld aan concurrerende prijzen, en varieert van compacte SUV's en 4x4's tot pick-ups, die je moet ervaren om ze echt te kunnen waarderen. Bekijk onze geschiedenis op de tijdlijn.

Ha Dong Hwan Motor workshop

1954

KGM werd in 1954 opgericht als Ha Dong-Hwan Motorwerkplaats. Het bedrijf begon aanvankelijk met de productie van vrachtwagens, bussen en voertuigen voor speciale doeleinden, veel daarvan voor de export.

Shinjin Jeep

1974

Medeoprichter van Shinjin Jeep en ontwikkelaar van zowel harde als zachte Jeeps.

Dong-A-Motor

1977

In 1977 veranderde het bedrijf, dat toen bekend stond als Ha Dong-Hwan Motor Co, zijn naam in Dong A Motor Co Ltd.

Geohwa

1984

In 1984 nam SsangYong Geohwa Co over en nam de naam Korando over, een samentrekking van het motto "Korean Can Do".

SsangYong

1986

In 1986 nam de SsangYong Group het bedrijf over en vervolgens kregen alle voertuigen de naam SsangYong.

Mercedes-Benz samenwerking

1991

In 1991 ging SsangYong een krachtig partnerschap aan met Daimler-Benz. Hierdoor kon SsangYong producten ontwikkelen met behulp van Mercedes-Benz technologie.

Introductie van de originele Musso

1994

In 1994 kwam het eerste voertuig met Mercedes-technologie op de markt onder de merknaam van SsangYong, namelijk de Musso SUV.

Introductie van de Korando 2

1996

De 'nieuwe' Korando werd gelanceerd als aanvulling op de SsangYong Musso en had verschillende motoropties, waaronder benzine en diesel.

Daewoo samenwerking

1997

Daewoo kocht een meerderheidsbelang in SsangYong en vervolgens werden voertuigen zoals de Korando tot 2001 als Daewoo verkocht.

Introductie van de Rexton

2001

De eerste generatie van de Rexton werd gelanceerd met behulp van technologie van Mercedes-Benz - Rexton bevorderde de reputatie van SsangYong als producent van competente terreinauto's.

Samenwerking met SAIC en Rodius introductie

2004

In 2004 fuseerde SsangYong met het Chinese Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). In 2004 lanceerde het bedrijf met de Rodius voor het eerst een grote MPV met 7 zitplaatsen.

Mahindra en Korando 3

2011

Het in Mumbai gevestigde Mahindra Motor Co, India's grootste fabrikant van bedrijfswagens, nam SsangYong over. In 2011 werd ook de 3de generatie Korando gelanceerd, de eerste monocoque van SsangYong die gebruik maakt van een nieuwe 2.0L zelfontwikkelde dieselmotor.

Lancering van de Korando Sports

2012

Lancering van de Korando Sports die een nieuw niveau van marktverfijning brengt op de pick-up markt.

Lancering van de Turismo

2013

Lancering van de Turismo, een sterk vernieuwde en verbeterde versie van de Rodius nu met de 2.0L dieselmotor en eigentijdse styling.

Lancering van de Tivoli

2015

2015 was een spannend jaar voor SsangYong met de lancering van de Tivoli, een kleine crossover. Ontworpen in samenwerking met Mahindra en aangedreven door een gloednieuwe SsangYong 1.6L motor.

Lancering van de Tivoli XLV

2016

Groter is beter - de Tivoli XLV heeft een verlengde carrosserie voor een ongeëvenaarde bagageruimte van 720 liter, waardoor de Tivoli nog veelzijdiger is.

Lancering van de gloednieuwe Rexton

2017

Een topmodel vervangen is altijd een grote gebeurtenis, en in 2017 werd de nieuwe Rexton - de 4e generatie - gelanceerd. Met een trekgewicht van 3,5 ton, ruimte voor 7 personen, enorme terreincapaciteiten en een interieur van een luxe auto bracht de nieuwe Rexton het merk SsangYong naar nieuwe hoogten.

Lancering van de gloednieuwe Musso pick-up

2018

De lancering van de nieuwe Musso in 2018 vervolledigt de vernieuwing van ons volledige gamma onder het management van Mahindra en Mahindra - gebaseerd op de nieuwe Rexton, kan de Musso meer dan een ton vervoeren en tegelijkertijd 3,5 ton trekken. Hij is ook behoorlijk verfijnd en goed uitgerust, zoals je zou verwachten van een pick-up die gebaseerd is op een SUV uit het topgamma.

Lancering van de nieuwe Korando

2019

Met de lancering van de nieuwe Korando is de cirkel van ons productplan rond met een volledig moderne versie van onze favoriete trekauto, de Korando. Een geheel nieuwe 1.5L turbobenzinemotor was een grote stap, net als de 'blaze cockpit' met geavanceerde schermen en sfeerverlichting. Maar de ruimte voor passagiers en bagage zijn behouden gebleven.

Lancering van de nieuwe Tivoli

2020

De eerste grote opfrisbeurt voor de Tivoli brengt nieuwe 1.2L en 1.5L turbobenzinemotoren, een opgewaardeerde diesel en een interieur dat het beste haalt uit de technologie van de Korando met behoud van interieur- en bagageruimte die menig concurrent in verlegenheid kan brengen.

Nieuwe Rexton

2021

De meermaals bekroonde Rexton is opvallender dan ooit dankzij een facelift met onder andere een nieuwe grille. Een nieuwe aandrijflijn en versnellingsbak zorgen voor meer vermogen en een betere efficiëntie met behoud van zijn trekcapaciteit van 3,5 ton en 7 zitplaatsen.

Nieuwe Musso

2021

De Musso krijgt een agressieve facelift die opvalt op de weg. De Musso, die nog steeds de beste trek- en laadprestaties van alle pick-ups heeft, doet zijn intrede op de Belgische markt en blijft prijzen in de wacht slepen.

Stapt in de wereld van elektrificatie met de e-Motion

2022

SsangYong brengt zijn eerste BEV op de Belgische markt. Het is een volledig elektrische auto met een verfijnde, energieke stijl. Gedurfd, gestroomlijnd en chic. De Korando e-Motion combineert erfgoed en hi-tech in één geraffineerd, geavanceerd pakket en vermindert de uitstoot zonder aan stijl in te boeten.

Facelift Musso

2022

De Musso krijgt opnieuw een agressieve facelift die een aanwezigheid op de weg afdwingt, met een slimme zwarte grille en wielen.

KG Mobility

2022

SsangYong Motor Company verandert haar naam in KG Mobility als onderdeel van een rebranding van het bedrijf, na de overname door KG Group. De focus ligt op nieuwe mobiliteitstechnologieën zoals EV-specifieke platforms, softwaregedefinieerde voertuigen (SDV), autonome voertuigen en AI in lijn met de paradigmaverschuiving.

Nieuwe Tivoli line-up

2023

Een nieuwe sportieve Tivoli is gearriveerd!
Nieuwe snuit, nieuwe opties. Er is een Tivoli voor iedereen!

SsangYong verandert de merknaam in KGM

2024

SsangYong verandert zijn merknaam in KGM in België na de overname van SsangYong Motor Company in Korea door de KG Group in november 2022.

KGM lanceert de gloednieuwe Torres SUV

2024

KGM brengt een geheel nieuwe SUV op de markt. Een hoogwaardig gebouwd, zeer gespecificeerd voertuig om hoofden mee te laten omdraaien.